Hasta Hakları Birimi
06 Ağustos 2025

Hasta Hakları Nedir?

Hasta hakları, bireylerin sağlıklı bir yaşam sürdürmeleri veya kaybettikleri sağlıklarına yeniden kavuşmaları amacıyla sağlık hizmeti sunan kişilerle olan ilişkilerinde, insan olmalarından kaynaklanan haklarının tümüdür.

Hasta Hakları Konu Başlıkları:

1. Sağlık Hizmetlerinden Faydalanma Hakkı

  • Adalet ve hakkaniyete uygun şekilde faydalanma hakkı.
  • Sağlık kuruluşunu seçme ve değiştirme hakkı.
  • Sağlık personelini tanıma, seçme ve değiştirme hakkı.
  • Öncelik sırasının belirlenmesini isteme hakkı.
  • Tıbbi gereklere uygun teşhis, tedavi ve bakım hakkı.
  • Tıbbi gereklilikler dışında müdahale yasağı hakkı.
  • Ötanazi yasağı hakkı.
  • Tıbbi özen gösterilmesi hakkı.

2. Sağlık Durumu ile İlgili Bilgi Alma Hakkı

  • Bilgilendirmenin kapsamı.
  • Kayıtları inceleme hakkı.
  • Kayıtların düzeltilmesini isteme hakkı.
  • Bilgi vermenin usulü.
  • Bilgi verilmesi caiz olmayan ve tedbir alınması gereken haller.
  • Bilgi verilmesini yasaklama hakkı.

3. Hasta Haklarının Korunması

  • Mahremiyete saygı gösterilmesi hakkı.
  • Rıza olmaksızın tıbbi müdahaleye tabi tutulmama hakkı.
  • Sağlıkla ilgili bilgilerin gizli tutulması hakkı.

4. Tıbbi Müdahalede Hastanın Rızası

  • Hastanın rızası ve izin hakkı.
  • Tedaviyi reddetme ve durdurma hakkı.
  • Rıza formunun düzenlenmesi.
  • Alışılmış olmayan tedavi usullerinin uygulanması.
  • Rızanın şekli ve geçerliliği.
  • Organ ve doku alınmasında rıza.
  • Aile planlaması hizmetleri ve gebeliğin sona erdirilmesi.
  • Rızanın kapsamı ve aranmayacağı haller.

5. Tıbbi Araştırmalar

  • Tıbbi araştırmalarda rıza.
  • Gönüllünün korunması ve bilgilendirilmesi.
  • Rıza alınmasının usulü ve şekli.
  • Küçüklerin ve mümeyyiz olmayan bireylerin durumu.
  • İlaç ve terkiplerin araştırma amacıyla kullanımı.

6. Diğer Haklar

  • Güvenliğin sağlanması hakkı.
  • Dini vecibeleri yerine getirme ve dini hizmetlerden faydalanma hakkı.
  • İnsani değerlere saygı gösterilmesi ve ziyaret hakkı.
  • Refakatçi bulundurma hakkı.
  • Sağlık hizmetinin sağlık kurumu dışında verilmesi hakkı.

7. Sorumluluk ve Hukuki Korunma Yolları

  • Müracaat, şikâyet ve dava hakkı.

Hasta Sorumlulukları

  • Başvurduğu sağlık kurumunun kural ve uygulamalarına uygun davranmakla yükümlüdür.
  • Sağlık, sosyal güvenlik ve kişisel bilgilerindeki değişiklikleri zamanında bildirmelidir.
  • Sevk işlemleriyle ilgili resmi evrakları eksiksiz ve kurallara uygun şekilde düzenlemelidir. (Örneğin: Yeşil Kartlı hastaların sevk zinciri, trafik kazalarında istenen kaza tutanağı vb.)
  • Teşhis ve tedavi ekibinin bir parçası olduğunu bilerek katılımcı bir yaklaşımla hareket etmelidir.
  • Yakınmalarını, daha önce geçirdiği hastalıkları, gördüğü tedavi ve tıbbi müdahaleleri, kullandığı ilaçları ve sağlık durumuna ilişkin bilgileri eksiksiz ve doğru şekilde paylaşmalıdır.
  • Hekim tarafından belirlenen sürelerde kontrole gitmeli ve tedavi süreci hakkında geri bildirimde bulunmalıdır.
  • Randevu tarihine ve saatine uymalı, değişiklikleri zamanında bildirmelidir.
  • Mevzuata göre öncelik tanınan hastalarla diğer hastaların ve sağlık personelinin haklarına saygı göstermelidir.
  • Personele karşı sözlü ya da fiziksel saldırıda bulunmamalıdır.
  • Haklarının ihlal edildiğini düşündüğünde ya da herhangi bir sorun yaşadığında, Hasta Hakları Birimi’ne başvurmalıdır.

Hasta Hakları Birimi

Hastanemizde, Hasta Hakları Yönetmeliği uyarınca faaliyet gösteren Hasta Hakları Birimi, Kaş Devlet Hastanesi’ne başvuran hasta ve hasta yakınlarının mevzuatta belirtilen haklarını kullanabilmelerini sağlamak, hasta hakları ihlallerini önlemek, sağlık hizmetlerinin insan hak ve onuruna yakışır şekilde sunulmasını temin etmek ve hasta ile yakınlarını, ayrıca sağlık personelini bu konularda bilgilendirmek amacıyla çalışmalarını sürdürmektedir.

 Hastalar ve hasta yakınları, her türlü istek, öneri ve şikâyetlerini Hasta Hakları Birimi’ne;

  • Bizzat başvurarak,
  • E-posta yoluyla,
  • Telefon aracılığıyla iletebilirler.

Görüşme İlkelerimiz

Birim çalışanları olarak, hastalar ve hasta yakınlarıyla gerçekleştirdiğimiz görüşmelerde temel ilkemiz:

  • Empati kurmak,
  • Gerçekçi ve doğal davranmak,
  • Önyargılardan ve genellemelerden kaçınmak,
  • Müracaatçıya saygı duymaktır.

Poliklinik girişinde yer alan birimimize, mesai saatleri içerisinde başvuruda bulunabilirsiniz.

İletişim Bilgileri

Birim Sorumlusu: İbrahim ÇAKIR